První nemoc mého mazlíčka

17.03.2011 13:54

PRVNÍ NEMOC MORČÁTKA - PRŮJEM

Bohužel co se stát nemělo a s čím jsem nepočítala a nebyla na to připravená, Bertolda nám 6. den onemocněla. Takto nemoc probíhala:

Čtvrtek 17.3. 2011

Ráno Bertinka leží bezvládně ve svém boxíku a sotva zvedne hlavu. Má ochrnuté pacičky, nemůže se na ně vůbec postavit. Papání jí musím držet u hubinky, aby jí neutíkalo od tlamičky, sama si pro něj nedokáže dojít. Sotva kvíkne na odpověď Quirdovi. Odpoledne jsme jeli na veterinu, kde nám nebyla zdělena žádná konkrétní diagnóza, jen dostala v injekci vitamíny B. Večer jsem si všimla, že má Bertinka mazlavé bobečky, které se jí lepí na tělíčko. Hledala jsem pomoc u jiných chovatelek morčat, které mi ohleduplně poradily, co mám dělat. Nasadila jsem tedy dle rad suché krmení - seno, tvrdý chléb, mrkev a granulky a doplňovala jsem jí vodu s vitamínem C v injekční stříkačce do tlamičky, aby se neodvodnila. ..noc byla plná strachu, zda Berta přežije do rána. Chovatelky mě uklidňovali, že to není zase tak špatné, dokud normálně žere (při chuti byla, to ano), ale zase na druhou stranu vystrašily tím, že prý průjem je pro morčátka nebezpečná a špatně léčitelná nemoc. Ale nedokázaly poradit , proč má ochrnuté pacičky.

 

Pátek 18.3. 2011

Ráno byla ještě pořád moc unavená, pořád nemohla chodit, jenom spala. Na nic jsem nečekala a jela znova na veterinu, kde jsem přesně popsala situaci. Trus dali na rozbor, jestli neobsahuje parazity (výsledek vyšel dobře - bez parazitů). Infekčního původu prý to u morčátek nebývá. Domů nám dali probiotika pastu a vitamíny ve stříkačce, které jsem několikrát denně musela Bertoldě vstříkávat do tlaminky. Večer jsem viděla, že bobečky už nejsou tak mazlavé a začínají se blížit k normálu. I Berta byla veselejší, už nebyla tolik unavená a začínala se stavět na tlapky. Byla jsem tolik šťastná!

 

Sobota 19.3. 2011

Bertolda se už má zase čile k světu, jako zázrakem se během dvou dnů zcela vyléčila. Už zase poskakuje a čile běhá jako před nemocí....a bobečky? Jsou už zase normální. Ale nastal zase jiný problém. Morčátku se zakrkem a na lopatce objevila slabá průhledná kůžička, jakoby ranky, které chvílemi krvácí. Nevím, co to je, někdo mi říká, že plíseń, jiný zase, že reakce na oslabený organismus. Spíš to vypadá, jako že kůžička praská. Promazávám jí tedy Infadolanem, aby byla kůže pořád mastná.

 

Neděle 20.3. 2011

Kůže už nekrvácí, ranky se krásně zacellují. Tak to vypadá, že už bude Bertička zase bez problémů.

 

Úterý 22.3.2011

Asi jsem se zmýlila, mojí holčičce se stále kůže odlupuje, zůstal mi kousek v ruce, když jsem jí chovala. Má šíleně zesláblý imunitní systém a projevuje se to tímto způsobem. Promazávám Infadolanem.

 

Neděle 27.3.2011

Kůže se už neodlupuje, ale má jí ještě pořád flekatou. Od začátku nemoci jí dávám do vody vitamín C a pořád mažu Infadolanem. Už má zase zpátky svojí váhu, kterou měla před onemocněním.

Poučení a další zkušenost pro mě: Každý den sledovat morčátku konzistenci trusu (což jsem před tím nevěděla), nedávat příliš vodnaté zeleniny jako je okurka (i když pravdu jsem se vlastně nedozvěděla, z čeho měla průjem, mohlo to být i ze stresu v novém domově, ne ze špatné stravy), zeleninu nechat odstát z ledničky při pokojové teplotě, aby nebyla studená a omývat jí před podáním. Nedávat veliké množství salátu nebo zelené trávy, aby se nezapařila, než jí stačí morče zkonzumovat - to jsem si všechno sama vyhledala na netu a určitě se podle toho budu řídit!

 

Jak jsem se později dočetla, ochrnutí tlapek a apatie morčátka je u průjmu běžná věc. Což nevěděli ani dlouholeté chovatelky.

 

Sobota 2.4.2011

Bertolda má stále problémy s kůží. Loupe se jí a některá místa i krvácí. Jedná se o oslabení imunitního systému. A tak mažeme a mažeme... a dáváme vitamínky.

 

 

2.4.2011

Bertička je veselá a čiperná, baští i když ne zase tolik, jako Quiriseeno. Většinou je schovaná v papučce a když má hlad, vyleze a v tlamičce si jídlo odnese do pelíšku. Snaží se udržovat čistotu, sem tam chodí na záchůdek, takže to vypadá, že bude šikulka a naučí se používat morčecí záchod. V boxu má už jen ručník bez podestýlky a když to takhle půjde dál, vyměníme ručník za kobereček. Samozřejmě když jí přistihnu vykonávat potřebu na záchodě s granulkama, dostane za odměnu piškůtek. Zřejmě jsme začali včas, dnes je jí 7 týdnů.

 

1.6. 2011

Bohužel se na WC nenaučila chodit